El perdóés el setè títol que publica la Biblioteca de Pensament Contemporani, una col·lecció dirigida per Joan-Carles Mèlich que pretén crear un cànon de grans autors de la contemporaneïtat. El aquest cas, Vladimir Jankélévitch (1903-1985) fa una reflexió a fons sobre un tema crucial, on hi traça traça una complexa i apassionada distinció entre les diferents formes de perdonar. Jankélévitch, un filòsof i musicòleg de primer ordre de les lletres franceses d’origen rus, publica aquest llibre el 1967, quan a Europa es debat sobre la imprescriptibilitat dels crims del nazisme. Com assenyala Oriol Ponsatí-Murlà en el pròleg, d’una discussió jurídica, però també filosòfica. Surt a la venda el dia 4 de setembre.
El mateix dia es distribuirà també Caure del cavall, l’aportació del periodista i escriptor mallorquí Pere Antoni Pons a la sèrie «Assaltar la Bíblia». Es tracta d’un llibre d’assaig breu, escrit amb una prosa clara i intel·ligent. Partint del relat de la caiguda de Saule (després Pau) de camí a Damasc, Pons analitza diversos aspectes de la idea de canvi personal i espiritual. ¿Hi ha cap diferència profunda, entre Saule i Pau? ¿Canviem, les persones, al llarg de la vida? ¿O simplement tenim una personalitat estable que orientem cap a objectius diferents segons les circumstàncies del moment?
La tercera novetat és D’Orfeu a Monteverdi. Assaigs sobre música, inspiració, mite i sacralitatdel musicòleg i cantant Josep Maria Gregori, un llibre d’assaig àgil, documentat i llegidor amb la solvència i rigor del catedràtic i l’amenitat de l’assagista. Gregori reflexiona sobre el lligam íntim de la música amb la inspiració, la sacralitat i el pensament simbòlic. I ho fa endinsant-se en l’experiència transcendent de la creació d’alguns grans compositors, transmissors del vincle que uneix el món humà amb el món arquetipal. L’autor estudia el relat platònic de l’harmonia de les esferes i n’analitza l’aplicació als mites de les sirenes i les Muses, inspiradores dels grans relats d’Occident. Per últim, s’endinsa en la figura d’Orfeu i en l’obra que Striggio i Monteverdi van dedicar-li, i proposa una anàlisi afinada d’aquesta fita musical que conjuga so, número i paraula com a expressions d’un únic verb. El llibre es publica també en castellà. Totes dues edicions arribaran a les llibreries el 12 de setembre.
Reedició de Monges
A més, Fragmenta publicarà una nova edició del llibre d’entrevistes Monges, de la filòloga i escriptora Laia de Ahumada, recuperant un autèntic fenomen editorial, setze anys després de la seva primera edició. Es dona el cas, a més, que algunes de les monges que apareixen en aquest llibre (com Lucía Caram, Teresa Forcades o Victòria Molins) tenen avui una gran visibilitat pública que en el moment de l’entrevista no era tan notori. Aquesta edició s’obre amb un nou pròleg escrit per Carme Riera i amb un epíleg de l’autora. Monges és un llibre de converses íntim i agosarat, que intenta trencar amb la imatge estereotipada que es té de les monges per acostar-nos a la riquesa i diversitat que viuen totes i cadascuna. Només una pregunta —«¿Quin és el teu desig profund?»— aboca totes les confidències i les fa totes diferents.
Aquesta segona edició del llibre Monges, que es posa a la venda el dia 4 de setembre, serà presentada amb un diàleg entre l’autora i la periodista i escriptora Gemma Ventura. Serà el dimecres dia 2 d’octubre a les 19 h a la Parròquia de Santa Anna – Hospital de Campanya (Carrer de Santa Anna 29, Barcelona).
No és pas difícil d’entendre per què el deure de perdonar ha esdevingut avui el nostre problema. El perdó que hem de concedir a l’ofensor i al perseguidor resulta, en efecte, excepcionalment difícil per a una certa categoria d’humiliats i d’ofesos: perdonar suposa un esforç constant per començar de nou, i el dilema es troba, en alguns casos, al límit de les nostres forces. En sentit estricte, però, el perdó ja constitueix efectivament un cas-límit, com poden ser-ho els remordiments, el sacrifici i el gest caritatiu.
Vladimir Jankélévitch publica aquest llibre el 1967, quan a Europa es debat sobre la imprescriptibilitat dels crims del nazisme. Es tracta, com assenyala Oriol Ponsatí-Murlà en el pròleg, d’una discussió jurídica, però també filosòfica. En aquest sentit, l’obra de Jankélévitch traça una complexa i apassionada distinció entre les diferents formes de perdonar.
Col·lecció: Biblioteca de pensament contemporani
Volum: 7
Núm. de pàgines: 256
Primera edició: 09/2024
ISBN: 978-84-10188-52-5
Enquadernació: Rústica, 13 x 21 cm
De camí a Damasc, Saule sent la veu de Jesús i cau del cavall. És així com aquell que havia estat un furibund perseguidor de cristians va convertir-se en el gran predicador del cristianisme. Des d’aleshores, «caure del cavall» és sinònim de patir una transformació profunda.
¿Però què vol dir, canviar? ¿Hi ha cap diferència profunda, entre Saule i Pau? ¿Canviem, les persones, al llarg de la vida? ¿O simplement tenim una personalitat estable que orientem cap a objectius diferents segons les circumstàncies del moment? Comparant la trajectòria de sant Pau amb la de l’intrigant Joseph Fouché o les diferents etapes pictòriques de pintors com Pablo Picasso, l’escriptor Pere Antoni Pons analitza diversos aspectes de la idea de canvi.
La col·lecció Assaltar la Bíblia ofereix llibres d’assaig sobre temes contemporanis per mitjà de la relectura de passatges bíblics cèlebres. Amb un estil fresc, amb una mirada humanista i transversal, amb el convenciment que els textos clàssics són grans eines per pensar els reptes del present.
Amb el suport de
Col·lecció: Assaig, Assaltar la Bíblia
Volum: 97
Núm. de pàgines: 80
Primera edició: 09/2024
ISBN: 978-84-10188-10-5
Enquadernació: Rústica, 11 x 18 cm
Assaigs sobre música, inspiració, mite i sacralitat
La inspiració se sol entendre com la presència d’un influx extraordinari en la creació artística, com un element misteriós directament vinculat al caràcter perdurable de l’obra tocada per aquest alè transcendent. A més, la capacitat de la música d’endinsar-se en aquest àmbit elevat, lligat a la divinitat, impulsa l’obra artística a la categoria de revelació: ja era aquesta la intenció última dels aedes de l’antiguitat, i potser també l’ha siguda per grans compositors que, com Bach, Beethoven o Brahms, escrivien conscients de tocar amb el seu art els ressorts de la intimitat humana i envigorir-los. Com deia George Steiner, la música és la teologia dels que no tenen cap credo formal.
En aquest assaig docte i clar, el musicòleg i cantant Josep Maria Gregori reflexiona sobre el lligam íntim de la música amb la inspiració, la sacralitat i el pensament simbòlic. I ho fa endinsant-se en l’experiència transcendent de la creació d’alguns grans compositors, transmissors del vincle que uneix el món humà amb el món arquetipal. L’autor estudia el relat platònic de l’harmonia de les esferes i n’analitza l’aplicació als mites de les sirenes i les Muses, inspiradores dels grans relats d’Occident. Per últim, s’endinsa en la figura d’Orfeu i en l’obra que Striggio i Monteverdi van dedicar-li, i proposa una anàlisi afinada d’aquesta fita musical que conjuga so, número i paraula com a expressions d’un únic verb.
Col·lecció: Assaig
Volum: 96
Núm. de pàgines: 256
Primera edició: 09/2024
ISBN: 978-84-10188-54-9
Enquadernació: Rústica, 13 x 21 cm
Un llibre de converses íntim i agosarat, que intenta trencar amb la imatge estereotipada que es té de les monges per acostar-nos a la riquesa i diversitat que viuen totes i cadascuna. Només una pregunta —«¿Quin és el teu desig profund?»— aboca totes les confidències i les fa totes diferents. Una pregunta rebuda en silenci i en silenci desgranada, teixida amb el fil de la memòria fins a abocar-la en un monòleg pausat. Així, la conversa s’allunya de l’entrevista periodística per entrar en el món interior.
Berta Meneses, Carme Sardà i Tort, Catalina Terrats, Eulàlia Bofill, Griselda Cos, Lucía Caram, Mariàngels Segalés, Maria Lluïsa Cortès, Mireia Galobart, Montserrat Domingo, Montserrat Viñas, Pepa Vignau, Pilar Sauquet i Muntal, Rosa M. Barber, Rosa M. Piquer, Rosa Prat, Roser Garriga, Teresa Forcades i Vila, Teresa Losada i Victòria Molins són vint monges catòliques de diferents ordes religiosos i que treballen en diferents àmbits: l’ensenyament, l’acollida, el món de la marginació, la contemplació, el diàleg interreligiós…, amb una única característica comuna: són dones, dones singulars, fidels a un desig profund que les fa viure amb plenitud.
Conté un epíleg de l’autora per la segona edició.
Col·lecció: Assaig, Converses, Foreign rights
Volum: 8
Núm. de pàgines: 296
Primera edició: 02/2008
Segona edició: 09/2024
ISBN: 978-84-10188-53-2
Enquadernació: Rústica, 13 x 21 cm
Vladimir Jankélévitch (Bourges, 1903 – París, 1985) va ser un filòsof i musicòleg francès. Fill de pares jueus russos emigrats a França, abans de la Segona Guerra Mundial impartí docència a les universitats de Tolosa i Lille (1936-1939). El 1941 es va unir a la Resistència francesa a Tolosa de Llenguadoc. Acabada la Guerra, és restituït en el càrrec de professor de la Universitat de Lille. El 1951 guanya la càtedra de filosofia moral de la Universitat de la Sorbona, que ocuparà fins a la jubilació, el 1979. L’obra de Jankélévitch, extensa, singular i personal, es mou entre la música, la metafísica, l’estètica i la moral.
A Fragmenta s’ha publicat El perdó, a la Biblioteca de Pensament Cotemporani.
Pere Antoni Pons
Pere Antoni Pons (Campanet, Mallorca, 1980) és periodista i escriptor. Ha publicat, entre altres, els reculls de poemes El fibló i la festa (2003) i Dilema d’energies (2022), els llibres-entrevista La vida, el temps, el món: sis dies de conversa amb Joan Francesc Mira (2009) i Guillem Frontera. Paisatge canviant amb figura inquieta (2017), les novel·les Tots els dimonis són aquí (2011) i Contra el món (2023), els llibres de perfils Un arxipèlag radiant (2019) i Protagonistes imminents (2023), i el recull d’articles i d’entrevistes Quan t’acorralen les flames. Mirades sobre les Mallorques d’avui (2023). Col·labora regularment en premsa fent entrevistes, articles d’opinió, crítica literària i d’art, i reportatges i cròniques de temàtica cultural i sociopolítica.
Josep M. Gregori i Cifré (Igualada, 1954) és catedràtic de musicologia de la Universitat Autònoma de Barcelona, acadèmic corresponent de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi i membre de l’Institut d’Estudis Catalans. És professor del màster Knowledge, Art and Interiority de Sinclètica Escola Monàstica que dirigeix Teresa Forcades. Té publicats nombrosos treballs de recerca musicològica sobre la música catalana dels segles XV al XVIII, la catalogació dels fons musicals de Catalunya, que du a terme a través del Projecte IFMuC de la UAB https://pagines.uab.cat/ifmuc/ca, i les relacions entre la música i el sagrat, i mitologia, mística i número, que ha reunit en el llibre Musica Cælestis. Reflexions sobre Música i Símbol (2012). És traductor al català d’El fil de Penèlope (1999), El fil blau. Històries de la tradició hebraica (2002) i El fil d’Ariadna. Hermetisme i tradició cristiana (2008) d’Emmanuel d’Hooghvorst; de L’amor de la Saviesa eterna (2005) i El secret de Maria (2018) de Sant Lluís Maria Grignion de Montfort; i de L’arc i la fletxa. Meravelles de l’Eros (2016) i Per una mutació interior (2019) d’Annick de Souzenelle. En la vessant artística ha cantat amb La Capella Reial de Catalunya de Jordi Savall (1987-2011), Exaudi nos (2007-2010), La capella de música de Santa Maria del Pi (2014-2016) i De canendi elegantia (2016 en endavant).
Laia de Ahumada (Barcelona, 1957), és doctora en filologia catalana i escriptora. Inspiradora del Centre Obert Heura i de l’associació Terra Franca. La temàtica de la seva escriptura és el camí espiritual i la recerca interior. S’interessa per la creació d’un nou llenguatge que transmeti l’experiència espiritual fora dels àmbits religiosos, amb la intenció d’apropar-la a tota persona que estigui en recerca.
Com a investigadora centra els seus estudis en l’escriptura femenina de l’època moderna.
Ha col·laborat en projectes de la Universitat de Barcelona i de l’Institut d’Estudis Catalans. És membre del consell assessor de la col·lecció Sagrats i Clàssics de Fragmenta.
Imparteix cursos, xerrades i conferències sobre diferents temes del seu àmbit d’acció, d’estudi i pensament, i col·labora en diferents publicacions i mitjans de comunicació, empesa per un únic desig que enfila l’escriptura, la investigació i el treball social: comunicar i compartir la riquesa de saber qui som.
És autora dels llibres A cau d’orella. Teresa de Jesús llegida avui (Claret, 1996), Vull parlar de Déu (Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2001), Epistolaris d’Hipòlita Roís de Liori i d’Estefania de Requesens (s. XVI) (Universitat de València, 2003), Hipòlita Roís de Liori (1479-1546) (Ediciones del Orto, 2005), Paraules des del silenci (Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2005), Monges(Fragmenta, 2008), Els noms de Déu (Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2010), Monjas (Fragmenta, 2011), La vivència de Jesús des de l’espiritualitat (Ed. Claret, 2012), A cel ras. Converses amb joves pastors (Pagès, 2013), co-autora, amb Teresa Forcades i Àngela Volpini, del llibre Una nova imatge de Déu i de l’ésser humà (Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2012), autora del llibre d’entrevistes Espirituals sense religió(Fragmenta, 2015) i autora del llibre infantil El sisè sentit, amb il·lustracions de Mercè López (Fragmenta, 2017). També és autora d’un contrapunt del llibre L’hinduisme, de Svami Satyananda Sarasvati (Fragmenta 2013).
Plaça del Nord, 4, pral. 1.a - 08024 Barcelona - Tel: (+34) 93 278 36 35
Les teves dades personals consten en els fitxers de Fragmenta Editorial per fer-te arribar periòdicament informació sobre les seves activitats. Si ho desitges les pots rectificar o cancel·lar fent clic aquí. Barcelona (Llei Orgànica 15/1999)
Informació bàsica sobre protecció de dades: Responsable del tractament: Fragmenta Editorial S.L.; Finalitat del tractament: gestionar els contactes i les relacions comercials i professionals. Legitimació: la base legal per al tractament és el consentiment, l'existència d'una relació contractual i/o l'interès legítim. Destinataris de les dades: no es comunicaran a terceres persones, excepte per obligació legal. Drets: per exercir els seus drets d'accés, rectificació i supressió així com d'altres drets reconeguts a la normativa, pot enviar un correu a dpd@fragmenta.cat