Empresa i espiritualitat. L’amor com a motor de l’economia

Laia de Ahumada. Filòloga i escriptora

Idili Lizcano –iogui Lama Djampa Gyatso– és Mestre de la tradició de Nyingma Tersar de budisme tàntric. És perfumista i fundador i director general de l’empresa Alqvimia (www.alqvimia.com). 

Hi ha molts lames budistes que siguin empresaris?

–Doncs no t’ho sé dir, però en el meu cas està tot lligat, perquè de molt jovenet ja em trobava en una recerca espiritual molt intensa: primer vaig anar a la facultat de filosofia per cercar la saviesa, i, tot i que hi vaig aprendre, la veritable saviesa no la vaig trobar. Vaig seguir buscant i vaig descobrir que tenia connexions amb dues disciplines: el tantra i l’alquímia. I vaig començar a llegir llibres, a visitar comunitats, i finalment vaig anar a buscar el meu mestre a l’Índia, on vaig descobrir que el que més em ressonava era el tantra des de la perspectiva budista. També sentia una connexió profunda amb l’alquímia, i per això dubtava entre dedicar-me al món de la filosofia o al de l’espagíria. Anys després, el meu mestre em va dir: “La teva manera d’ajudar les persones és muntar una empresa”. Jo no tenia coneixements empresarials, ni diners, ni res, només la passió per les plantes, però vaig decidir fer-li cas i vaig començar l’empresa Alqvimia des de zero i fins ara, que porto trenta-cinc anys. El meu repte és buscar l’equilibri entre una vida professional intensa i una vida espiritual intensa, tot i que és difícil, perquè en el món de l’empresa hi ha molt ego i molta competitivitat, no és un món espiritual, però pot ser-ho; això és el que jo he fet, i puc aportar-ne l’experiència. Quan, fa trenta anys, parlava d’espiritualitat a l’empresa em prenien per boig, ara ja no; hem evolucionat molt, i aquesta és la meva ofrena, la meva empresa és una ofrena.


Relacionats