El Llibre de la Creació fou presentat ahir dimecres dia 3 d’octubre, al MUHBA El Call davant prop d’un centenar de persones que omplien la sala i d’altres que ho van seguir gràcies a uns altaveus instal·lats a la plaça. Comptà amb les intervencions del caputxí Enric Cortès, hebraista i doctor en Bíblia, el poeta i doctor en filologia semítica Manuel Forcano, traductor i curador de l’obra, i Mario Satz, llicenciat en filologia hispànica i escriptor. La cantant Lídia Pujol va cloure l’acte recitant uns fragments del llibre.

Manuel Forcano va destacar la influència d’aquest llibre, fonamental per a la interpretació de la càbala, a la Barcelona jueva medieval. “Com a traductor he vist que bona part del llibre es pot llegir en passat o en imperatiu. I canvia molt, ja que no es relata el que va passar sinó què ha de passar”, afirmà Forcano. Per ell, “el gran tema de l’obra és el poder creador de les paraules, ja que el que no diem no existeix. És el llibre de la màgia de les paraules”. Així, aquest  “llibre era un mètode per a poder crear, era pólvora en mans dels homes, encara que a posteriori els propis rabins van mullar la pólvora per rebaixar-ne el poder”.

Per la seva banda, Enric Cortès qualifica la introducció de Manuel Forcano de “fabulosa” i afegí que “portem 400 anys de retard en recuperar aquesta obra”, que és la primera vegada que es tradueix al català. Mario Satz advertí que “quan ens submergim en una obra com aquesta desapareixen l’espai i el temps”. L’editor de Fragmenta, Ignasi Moreta va explicar que “des de l’editorial hem volgut fer una Bernat Metge de les religions i explicà que hi ha poquíssims traductors disponibles per publicar versions de textos sagrats escrits en alfabets no llatins”.

L’acte fou organitzat per Fragmenta Editorial i comptà amb la col·laboració del Museu d’Història de la Ciutat de Barcelona (MUHBA), l director del qual, Joan Roca, presentà l’acte.

Llibre de la Creació

Misteri és la millor paraula per definir el Llibre de la Creació, un breu i antic opuscle d’especulació cosmològica i cosmogònica d’origen imprecís, de difícil datació, d’autor desconegut, de contingut difús, d’estil lacònic i de sintaxi obscura, potser el text més enigmàtic de la literatura hebrea de tots els temps. Tanmateix, tot i la seva brevetat i les extremes dificultats per comprendre’n el missatge, mai tan poques paraules no havien tingut tant poder ni fascinat tantes ments preclares. El Llibre de la Creació és el primer assaig especulatiu conegut del pensament jueu en llengua hebrea i cal considerar-lo, per tant, com el sòcol conceptual de diversos sistemes de la filosofia i la mística judaiques. Pocs altres llibres en hebreu han exercit, després de la cloenda de la redacció del Talmud, una influència tan decisiva en el desenvolupament del pensament jueu. Pel que fa específicament a la literatura d’especulació esotericomística, elLlibre de la Creació és un text fonamental i indispensable. Pel que respecta a la càbala jueva, és un text fundacional i gairebé considerat sagrat.